KRITIČNO MIŠLJENJE

V projektu je  kritično mišljenje opredeljeno kot preplet miselnih procesov in veščin, ki so navedeni v nadaljevanju.

  1. PRIMERJANJE
    Učenec oblikuje relevantne kriterije za primerjavo in jih uporablja.
  2. RAZVRŠČANJE
    Oblikuje relevantne kriterije za razvrščanje in razvršča glede na enega ali več izbranih kriterijev.
  3. PREPOZNAVANJE IN OPREDELJEVANJE PROBLEMOV
    Zazna oziroma prepozna problem, problem jasno in natančno opredeli, razlikuje posledice od resničnih vzrokov problema, vrednoti problem po različnih kriterijih.
  4. POSTAVLJANJE VPRAŠANJ
    Postavlja raznolika vprašanja (na višjih taksonomskih ravneh), postavlja vprašanja v različnih fazah učenja, postavlja vprašanja v različnih situacijah (za razjasnitev problema, za opredelitev raziskovalnega vprašanja, za opredelitev spremenljivk in odnosov med njimi), postavlja samorefleksivna vprašanja.
  5. SISTEMATIČNO OPAZOVANJE in IZPELJAVA SKLEPOV
    Opazuje načrtno in analitično, pridobiva relevantne podatke, išče očitne in poglobljene povezave med dejstvi (analiza dejstev), na osnovi opaženega napoveduje, sklepa in razlaga dogodke, procese in pojave.
  6. RAZLIKOVANJE DEJSTEV OD MNENJ in INTERPRETACIJE
    Razume razliko med pojmi: dejstvo (kar se je dejansko zgodilo, kar smo opazili, izmerili), sklepanja (izpeljevanje logičnih zaključkov na temelju dejstev), interpretacija (možne razlage dejstev, osmišljanje), mnenje (navajanja lastnosti, stanj na osnovi lastnega vedenja), pri razlagi dogodkov, procesov in pojavov se zaveda, upošteva in zavzema različne perspektive, se zaveda in pojasni vpliv različnih dejavnikov ter omejitev mnenj in interpretacij (znanja, motivacije, čustev, izkušenj…).
  7. OBLIKOVANJE CILJEV in NAČRTOVANJE PROCESA, PRODUKTA ter POTI DO CILJEV
    Vešče oblikuje cilje tako, da so specifični, merljivi, dosegljivi, realistični, časovno obvladljivi, načrtuje korake, strategije, časovni okvir in vire za uresničevanje ciljev, analiza ovire na poti do cilja in oblikuje strategije za njihovo preseganje, opredeli kriterije uspešnosti, spremlja svoj napredek glede na kriterije.
  8. ISKANJE in VREDNOTENJE VIROV
    Pozna raznovrstne vire glede na različne kriterije, pozna kriterije vrednotenja kredibilnosti virov, išče in presoja vire glede na namen ter jih ustrezno navaja.
  9. DEDUKTIVNO SKLEPANJE
    Zmore sklepati iz splošnega na posamezno, ugotavlja resničnost/veljavnost premis, izgrajuje razumevanja pojma, pozna možne napake v deduktivnem sklepanju, prepozna priložnosti za deduktivno sklepanje, presoja ustreznost deduktivnih sklepov.
  10. INDUKTIVNO SKLEPANJE
    Zmore sklepati iz posameznega (dejstva, dogodka, lastnosti…) na splošno (princip, pravilo, teorija), ugotavlja resničnost/veljavnost premis, izgrajuje pojme, zaveda se možnih napak v induktivnem sklepanju (prehitro posploševanje) in jih prepoznava pri sebi, prepozna priložnosti za induktivno sklepanje, analizira in presoja ustreznost induktivnega sklepanja v situaciji.
  11. OBLIKOVANJE, ANALIZA in VREDNOTENJE ARGUMENTOV
    Oblikuje argumente (podpira trditev z relevantnimi dokazi), analizira argumente (prepoznava argumente ter določa njihovo strukturo), vrednoti argumente (presoja premise z vidika relevantnosti, sprejemljivost in zadostnosti), izraža različne poglede, podprte z dejstvi/dokazi/razlogi.
  12. VREDNOTENJE in ODLOČANJE
    Ozavešča pomen oblikovanja jasnih in relevantnih kriterijev, oblikuje kriterije, vrednoti na osnovi relevantnih kriterijev, uporabi kriterije za sprejemanje odločitev.

Z učenci smo v projektu oblikovali nekaj kriterijev uspešnosti, po katerih spremljamo napredek v veščini kritičnega mišljenja.

Gradivo je pripravil Delovni tim za kritično mišljenje v projektu NA-MA POTI (prirejeno po Veščine kritičnega mišljenja-primeri nalog za spodbujanje kritičnega mišljenja pri različnih predmetih v osnovni šoli, ATS 2020

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja